Asigurari auto CASCO
Asigurari Online
Asigurari de viata
Asigurari persoane
Asigurari auto RCA
Asigurari auto CASCO
Asigurari raspunderi civile
Asigurari imobile, locuinte, terenuri
Home > Ghid asigurari auto CASCO

Ghid asigurari auto CASCO

Acest ghid contine principalele informatii despre asigurarile CASCO. Informatiile prezentate aici sunt cele intalnite in majoritatea contractelor CASCO oferite de societatile de asigurari din Romania, insa fara a particulariza. De aceea, unele detalii din politele asiguratorilor pot fi diferite fata de cele indicate aici.

1. Ce este CASCO?

CASCO este asigurarea facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si a furtului. CASCO nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA). De regula, asigurarea CASCO se ofera doar masinilor cu varste intre 0 – 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 – 12 ani (anumiti asiguratori), sau masinilor de colectie.

2. La ce valoare se asigura masina?

Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:

  • se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia),
  • la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei); aceasta se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii,
  • optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA).

! Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita, nu e asigurat.

3. Ce este fransiza?

Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Fransiza poate fi stabilita:

  • in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna,
  • in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna,
  • in procent din valoarea fiecarei daune.

! Atentie mare la fransizele pe care le accepti in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si te poti pacali. De exemplu: la o masina asigurata pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar proprietarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.

4. Ce riscuri acopera CASCO?

CASCO acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare. Radierea masinii determina incetarea automata a politei CASCO, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing. Obligatia legala a unui asigurator CASCO este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinaintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.

Riscurile asigurate se impart in patru mari categorii:

  1. avaria partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/necunoscut) este o avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
  2. avaria totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic, din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat RAR).
  3. furtul partial (furtul unor parti din masina, inclusiv roata de rezerva; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt).
  4. furtul total (disparitia totala a masinii).

! Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detii! La incheierea politei ti se cere sa declari numarul de chei si telecomenzi pe care le detii la masina. In caz de furt total, asiguratorul iti va solicita sa ii prezinti toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator numarul total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.

Conform legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii iti vor solicita documentele emise de politie, pentru a te despagubi.

Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De exemplu: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asiguratorul va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si, posibil, ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele patru categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.

5. Ce riscuri NU acopera CASCO?

Situatiile difera de la asigurator la asigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii:

  1. atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce (carnet valabil, fara a fi sub influenta alcoolului sau a drogurilor, etc.);
  2. atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula (ITP lipsa, avarii anterioare serioase – in masura in care ele pot fi dovedite de catre asigurator, etc.);
  3. atunci cand soferul nu are calitatea fata de proprietar solicitata expres in polita (anumiti asiguratori impun conditii clare, de genul: pot conduce masina doar angajatii firmei proprietare, sau doar sotul/sotia proprietarului);
  4. avarii produse la anvelope, care nu au afectat si jentile;
  5. avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv balti temporare);
  6. avarii produse de stropirea cu substante chimice corozive;
  7. avarii produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia;
  8. avarii produse de catre proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci cand masina se afla parcata;
  9. furtul cu chei potrivite: CASCO despagubeste doar furtul prin efractie (care prezinta urme de patrundere fortata, de ex: daca este uitata masina descuiata, CASCO nu despagubeste).

6. Cine vinde asigurari CASCO?

Asigurari CASCO vand toti asiguratorii autorizati in acest sens de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.

Asiguratorii vand polite CASCO prin urmatoarele canale posibile:

  • la sediile asiguratorului, prin intermediul agentilor angajati ai asiguratorului;
  • la sediile agentilor/brokerilor de asigurari;
  • la “sediul clientului” (acolo unde vrei tu), prin angajati ai agentilor/brokerilor de asigurari.

In majoritatea cazurilor, atunci cand nu inchei polita la sediul asiguratorului, intri in contact cu un agent/broker de asigurare. Acesti intermediari (agent/broker) nu pun adaos la polita CASCO pe care o cumperi. Ei primesc din partea societatii de asigurari un comision din valoarea primei incasate. Polita CASCO a unui asigurator ar trebui sa aiba acelasi cost indiferent de unde este achizitionata.

Este de preferat sa lucrezi cu brokeri/agenti de asigurare. Acestia au tot interesul sa te multumeasca, deoarece ei nu beneficiaza de un flux permanent de clienti precum angajatii asiguratorilor, ci isi castiga clienti din recomandarile tale.

Un agent/broker bun nu se va limita la a vinde o polita CASCO, te va sfatui ce varianta sa alegi, iti va reaminti scadentele ratelor de plata si te va ajuta in caz de dauna (cel putin prin sfaturi strict necesare). Asigura-te ca primesti telefonul lui pentru a-l putea apela in caz de nevoie.

Prefera agenti/brokeri recomandati de cunoscuti, cu un sediu verificabil si disponibil. Sediul in apartamentul de domiciliu sau intr-un spatiu dubios ar trebui tratat cu rezerva.

7. Cum se compune costul (prima) unei asigurari CASCO?

Prima anuala (PA) de plata pentru un CASCO se calculeaza ca procent (cota de prima) din SA. Cota de prima e mai mare:

  • cu cat masina este mai batrana (plus 3-5% la fiecare nou an),
  • cu cat fransizele sunt mai mici si mai putine (plus 0-30%) ,
  • atunci cand masina a suferit avarii in anul precedent de asigurare (situatie de malus),
  • atunci cand masina este de lux (cand valoarea de nou depaseste un anumit prag) (plus 5-10%),
  • atunci cand proprietarul este persoana juridica,
  • atunci cand masina nu are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (plus 3-8%),
  • pentru activitatile de taxi, paza si protectie, transporturi periculoase si alte asemenea (plus 25-200%).

Cota de prima este mai mica:

  • cu cat masina este mai tanara,
  • cu cat fransizele sunt mai mari si mai multe,
  • atunci cand masina nu a suferit nicio dauna in anii precedenti de asigurare (situatie de bonus),
  • atunci cand proprietarul este persoana fizica (minus 5-10%),
  • atunci cand masina are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (minus 3-8%).

Malusul reprezinta raportul dintre prima incasata de asigurator pentru un an de CASCO si totalul daunelor platite sau platibile (pentru daune in curs de solutionare) in acel an de catre asigurator. In functie de valoarea acestui raport, prima din anul urmator va fi majorata cu un procent intre 0 – 50%.

Bonusul (reducerea primei cu procente intre 0 – 50%) se acorda pentru ani consecutivi de existenta a CASCO-ului fara dauna.

8. Ce e de facut in caz de dauna?

De preferat in acesta ordine:

  1. suna agentul/ brokerul, descrie-i situatia (dauna) si intreaba-l ce sa faci;
  2. pastreaza-ti calmul si evita sa te certi cu celelalte persoane implicate;
  3. noteaza-ti: numele celorlalte persoane implicate (si eventual al martorilor, daca situatia o cere), numerele de inmatriculare ale masinilor implicate, detalii sumare despre alte autovehicule implicate (marca, culoare), adresa unde s-a produs/constatat dauna (piata, strada si nr. imobilului in dreptul caruia s-a petrecut evenimentul, drumul si km. in cazul drumurilor din afara localitatilor);
  4. asigura paza masinii si transportul ei in service (daca e cazul). Nu uita sa ceri factura fiscala sau bon fiscal stampilat (CASCO despagubeste aceste cheltuieli).
  5. prezinta-te cat mai repede posibil, in termen de 48 ore, la sectia de politie in raza careia s-a produs evenimentul, stabilita astfel:
    • pentru cazurile de avarii, la sectia de politie accidente usoare a municipiului sau sectorului (unde o astfel de sectie exista) sau la sectia de politie normala pentru localitatile mai mici;
    • pentru cazurile de furt, la sectia de politie normala, indiferent de tipul localitatii.

    Este bina sa ai la tine: cartea de identitate (original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original + copie), asigurarea RCA (original + copie), asigurarea CASCO (doar copie), chitanta pentru Rovinieta (original).

    Nu te speria de politisti, dar nici nu te certa cu ei. Prevederea referitoare la prezentarea imediata la politie, desi prevazuta in lege, nu are asociata nicio sanctiune. Doar depasirea termenului de 48 de ore se sanctioneaza cu amenda si suspendarea permisului. Majoritatea politistilor te vor sanctiona exemplar daca faci scandal in sectia de politie, asa ca pastreaza-ti calmul si vei scapa mai usor.

    Ce acte trebuie sa primesti de la politisti:

    • in caz de accident in trafic sau static, dar cu autor cunoscut: proces verbal; in caz ca esti nevinovat: copie dupa asigurarea si talonul auto al vinovatului;
    • in caz de avarie constatata in parcare sau cu autor necunoscut: autorizatie de reparatie si anexa 2 (o scrisoare catre asigurator);
    • in caz de furt solicita o hartiuta care sa indice inregistrarea plangerii (ajunge o tidula cu stampila si numarul de inregistrare). Sectiile de politie vor elibera destul de greu aceasta hartie, dar au acesta obligatie legala, asa ca daca insisti o vei obtine. Este foarte utila pentru a demonstra asiguratorului ca ai efectuat demersurile necesare pentru prinderea faptasului si ventuala recuperare a pagubelor.

    Cere atent sa se inscrie toate daunele constatate pe auto (cele care se vad).

  6. prezinta-te la departamentul constatari al asiguratorului in termenul prevazut in polita (de regula 72 ore de la eveniment).   Este bina sa ai la tine: cartea de identitate (original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original), cartea de identitate a masinii (cel putin copie), asigurarea RCA (original), asigurarea CASCO (original, impreuna cu dovezile de plata a ratelor), actele obtinute de la politie (original), delegatie de la firma proprietara a masinii (pentru masinile de firma) sau imputernicire notariala de la proprietarul persoana fizica. La asigurator trebuie sa se prezinte soferul auto asigurat CASCO care a fost implicat in eveniment, insotit de proprietar (sau cu delegatie/imputernicire). Ce trebuie sa primesti de la asigurator: deviz constatator in care se inscriu componentele de reparat/ inlocuit, parafa si semnatura agentului constatator, lista service-urilor agreate;
  7. mergi la un service auto (preferabil, unul dintre cele agreate) pentru a programa reparatia auto;
  8. efectueaza reparatia;
  9. completeaza dosarul de despagubire cu documentele solicitate de asigurator;
  10. recupereaza-ti masina reparata;
  11. daca este cazul, recupereaza-ti banii de la asigurator.

In caz de furt partial, despagubirea se va putea face doar dupa ce primesti de la politie o scrisoare in care se indica negasirea faptasilor (scrisoarea se primeste in termen de aproximativ 2 – 5 saptamani de la depunerea plangerii).

9. Cum platesc asiguratorii reparatiile?

Daca mergi la un service care nu este agreat de asigurator, ai o singura optiune: platesti toata reparatia, depui toata documentatia necesara la asigurator si iti primesti banii inapoi de la acesta. De regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ai completat dosarul cu toate documentele necesare.

Daca alegi un service agreat (cu decontare directa), trebuie sa stii ca exista mai multe feluri de decontare directa:

  • cu accept de plata,
  • fara accept de plata.

In cazul decontarii directe cu accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va trimite care asigurator (pe fax sau prin intermediul tau) devizul de reparatie si factura fiscala. Asiguratorul le va analiza si va comunica acceptul de plata in termenul prevazut in polita (de regula 3-5 zile lucratoare). Dupa ce primeste acceptul de plata al asiguratorului (prin fax sau prin intermediul tau), service-ul iti  elibereaza masina. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si iti poate solicita sa platesti: fransiza aplicabila, ratele care au mai ramas de plata in polita, prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10), cheltuielile de reparatie nerecunoscute si neacceptate la plata.

In cazul decontarii directe fara accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul iti va elibera masina imediat. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si iti poate solicita sa platesti: fransiza aplicabila, ratele care au mai ramas de plata in polita, prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10).

In oricare varianta de decontare, ai posibilitatea sa platesti direct, urmand sa iti recuperezi banii de la asigurator.

Sfat util: existenta decontarii directe fara accept de plata reprezinta un avantaj important in favoarea unei societati de asigurare care ofera asa ceva; te poate scuti de timp pierdut si zile in plus fara masina.

10. Ce este si de ce trebuie platita prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?

Asiguratorul se angajeaza prin polita CASCO sa te despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.

Atunci cand plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De exemplu, la o SA de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim SA. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel: prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. de luni ramase din polita /12).

Daca vrei, aceasta reprezinta de fapt o minipolita CASCO pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.

Unii asiguratori te obliga sa reintregesti suma asiguratoare inainte de a-ti plati dauna (cea care a generat reducerea SA), altii te obliga sa o reintregesti la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, altii ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta. Sfatul nostru este sa reintregesti mereu suma asigurata.

11. Cand e avarie totala si ce e de facut?

Avaria totala apare atunci cand masina nu mai poate fi reparata (in conditiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabiliste pe baza de expertiza tehnica autorizata), sau cand reparatia costa mai mult decat SA minus fransiza aplicabila.

Avaria totala este stabilita si hotarata de catre asigurator, in baza documentatiei la dosar. Duci masina in service autorizat, ei evalueaza tehnic epava (ce a mai ramas din masina), si-ti dau  unul din cele 2 raspunsuri posibile:

  • epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat si stampilat.
  • epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparatie, semnat si stampilat.

In caz de avarie totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obtinuta prin scaderea din SA a:

  • fransizei, daca exista;
  • valorii ratelor ramase de achitat;
  • valorii epavei.

Majoritatea asiguratorilor vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 – 30% din SA). Ce trebuie sa stii este ca NU esti  obligat sa accepti propunerea lor. Accepta doar daca iti convine suma propusa.

In cazul in care refuzi propunerea asiguratorului:

  • poti negocia cu el aceasta valoare, sau
  • ai obligatia sa cauti sa valorifici cat mai bine epava. Asta inseamna ca vei cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, vei cere oferta de la Remat (fier vechi), vei da anunt in ziar si vei nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani).

    Cu toate aceste valori, te vei adresa asiguratorului si ii vei da posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de tine si nu negociaza valoarea epavei, valorifica epava la cel mai bun pret oferit si cere asiguratorului sa iti despagubeasca diferenta.

    Asiguratorii stiu ca in instanta, intr-un astfel de caz, vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.

In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului iti vor indica o persoana careia sa-i vindeti epava si-ti vor indica si pretul tranzactiei. Dupa efectuarea tranzactiei, asiguratorul va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

12. Ce e de facut in caz de furt total?

  • Anunta in cel mai scurt timp posibil unitatea de politie in raza careia ai constatat dispariatia automobilului.
  • Depune plangere si cere numar de inregistrare al cererii. NU pleca din unitatea de politie fara acest numar de inregistrare.
  • Anunta in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Foloseste in acest sens fax, email, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila si necesara.
  • Asigura-te ca detii in original: toate cheile masinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a masinii.
  • La asigurator se va prezenta proprietarul masinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz).
  • Dupa circa 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari va transmite (prin intermediul tau) o solicitare oficiala de informare din partea politiei privind situatia dosarului de investigatie.
  • Dupa circa 3 luni de la eveniment, polita va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) si faptasul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija ta la asigurator.
  • Asiguratorul iti va plati suma rezultata din scaderea din SA a fransizei aplicabile si a ratelor ramase de achitat in polita.

13. Cum se combina CASCO cu asigurarea RCA?

Atunci cand masina ta este avariata intr-un accident, dar vinovat este alt sofer, te afli in fata unei alternative:

  • repari masina pe asigurarea obligatorie RCA a vinovatului;
  • repari masina pe CASCO-ul tau.

Daca alegi sa repari masina pe RCA-ul vinovatului, trebuie sa urmezi pasii prezentati la pct. 8, cu precizarea ca in loc sa te adresezi asiguratorului CASCO, te vei adresa asiguratorului RCA al vinovatului.

Daca alegi sa folosesti CASCO, vei urma exact pasii indicati la pct. 8, urmand ca asiguratorul tau CASCO sa se ocupe de toate formalitatile de recuperare a banilor de la asiguratorul RCA (acest demers este denumit regres). Trebuie sa stii insa ca majoritatea asiguratorilor vor considera intreaga dauna in sarcina ta (la calculul primei din anul urmator si in ceea ce priveste reintregirea sumei asigurate), indiferent de suma recuperata de la asiguratorul RCA. Sunt si asiguratori care fac exceptie de la aceasta regula si vor considera dauna proprie doar partea de suma nerecuperata de la asiguratorul RCA.

Daca vei folosi CASCO vei beneficia de toate avantejele politei (decontare directa, service-uri mai bune, viteza mai mare de procesare a dosarului).

Daca vei repara pe RCA, trebuie sa te astepti la urmatoarele:

  • service-urile agreate (cele unde exista decontare directa) sunt ieftine si slab-mediu calitative;
  • dosarele de dauna se proceseaza mai greoi decat cele CASCO;
  • in cazul in care alegi sa nu folosesti service-urile agreate, iti ramane doar optiunea sa platesti singur reparatia, urmand sa recuperezi partial dauna. Partial, deoarece pe RCA: se tine cont de uzura masinii (in functie de varsta, se aplica un coeficient de reducere asupra sumei despagubite), manopera este despagubita doar la tariful orar mai mic al service-urilor agreate, orice reparatie si consumabile/ accesorii ce nu erau strict necesare nu sunt despagubite (de ex: lichidul din instalatia de racire trebuie recuperat integral in caz de interventie asupra ei si nu va fi despagubit deloc).


6 comentarii la Ghid asigurari auto CASCO

  1. Adrian Pricop spune:

    Buna ziua,
    Am un Kia Ceed din 2008, cu RCA la Astra. Am avut un accident acum trei zile si s-a rupt una din usile din dreapta, ambele faruri din fata s-au spart, parbrizul s-a facut tandari, in fine, e mult de lucru. Insa inspectorul de daune care a facut constatarea nu a scris toate daunele, si acum o sa am probleme cu despagubirea. Am auzit ca pot sa-l reclam daca nu si-a facut bine treaba, dar nu stiu cui sa adresez plangerea. Ma puteti ajuta?

  2. Zurich Broker spune:

    Buna ziua,

    In cazul in care constatarea facuta de un inspector de daune nu corespunde daunelor reale, o puteti reclama, iar reclamarea trebuie adresata:

    1. Directorului departamentului de daune al asiguratorului (Astra, in cazul dumneavoastra);
    2. Directorului general al asiguratorului;
    3. Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (la office@csa-isc.ro);
    4. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (mai multe detalii despre procedura gasiti aici: http://goo.gl/jOKHO).

    Echipa Zurich Broker

  3. Maria spune:

    Am achizitionat o masina noua in Romania (full casco), iar acum dorinta mea este aceea de a o putea lua in UK. Intrebarea este ce masuri trebuiesc luate. Nu este vorba numai de o excursie, ci de a locui in UK. Se mareste valoarea casco? Trebuie sa platesc o alta asigurare aici in UK, sau sunt ok cele pe care le am in Romania?… Multumesc anticipat.

  4. Zurich Broker spune:

    Buna ziua,

    Pentru UK, perioada maxima in care puteti pastra vehiculul in tara fara a trebui sa-l inregistrati este de 6 luni, dar va trebui sa faceti dovada platii tuturor taxelor si asigurarilor din tara in care e inmatriculat. Desigur, daca doriti puteti alege sa parasiti tara odata la sase luni, pentru a nu trebui sa platiti taxele din UK. Puteti face dovada calatoriei in afara Marii Britanii cu un bilet de feribot, spre exemplu.

    In ceea ce priveste asigurarea CASCO, riscurile acoperite difera de la companie la companie. Din punctul de vedere al asigurarii, o excursie in afara granitelor nu difera cu nimic de o mutare in alta tara. Astfel, valoarea asigurarii CASCO nu se va mari, iar in functie de riscurile acoperite, exista trei cazuri:

    1. Asigurarea CASCO acopera doar teritoriul Romaniei. In acest caz puteti extinde acoperirea contra cost.

    2. Asigurarea CASCO acopera doar teritoriul Romaniei, dar se extinde automat daca aveti si RCA de la aceeasi companie (RCA-ul include si fosta Carte Verde care va permite sa circulati in afara tarii). Pentru o mutare in alta tara e bine sa aveti extindere si in caz de accident, si in caz de furt. Daca extinderea din contract acopera doar accidentul, puteti acoperi riscul de furt contra cost.

    3. Asigurarea CASCO nu se extinde in afara tarii, chiar daca aveti si asigurarea RCA si CASCO la aceeasi companie. In acest caz puteti extinde polita (acoperind riscurile de furt si avarie) contra cost.

    Pentru siguranta dumneavoastra, va recomandam sa contactati compania de asigurari la care ati incheiat polita CASCO si sa cereti mai multe amanunte.

    Mai multe informatii despre intrarea temporara a vehiculelor in Marea Britanie gasiti aici:
    http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/BuyingAndSellingAVehicle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_10014623

    Daca va veti hotari la un moment dat sa inmatriculati automobilul in UK, aici aveti toate informatiile necesare:
    http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/BuyingAndSellingAVehicle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_4022583

    Mult succes,
    Echipa Zurich Broker

  5. marian oprea spune:

    Buna ziua,

    Am suferit un accident, un alt sofer m-a tamponat in spate. Masina o voi repara pe RCA-ul lui, evident, chiar daca am si CASCO. Totusi, natura activitatii mele reclama deplasari multe zilnic si perioada in care nu voi avea masina la dispozitie ma ingrozeste.

    As vrea sa stiu daca exista vreun text de lege care sa oblige asiguratorul (RCA sau CASCO) sa suporte si cheltuielile generate de lipsa de folosinta a masinii. Adica in situatia in care eu voi inchiria o masina, pentru ca am nevoie de masina zilnic, asiguratorul poate fi obligat sa suporte costurile?

    Multumesc.

    • Zurich Broker spune:

      Buna ziua,

      Asiguratorul este obligat sa va ofere toate lucrurile la care s-a obligat prin contractul dintre el si asigurat. Daca, spre exemplu, acel contract prevede obligativitatea companiei de asigurari de a va pune la dispozitie o masina in perioada in care masina dumneavoastra e in service, atunci au obligatia legala de a face acest lucru. Altfel, nu pot fi obligati sa suporte cheltuielile suplimentare legate de lipsa de folosinta a masinii.

      Politele RCA nu acopera de obicei si aceste cheltuieli suplimentare, ele sunt atasate produselor specializate, asigurarilor CASCO, sau apar ca asigurari separate. Spre exemplu, Generali va ofera posibilitatea de a alege asigurarea de asistenta rutiera, care poate include si clauza “rent a car”, valabila in afara Romaniei. Tot la Generali, la achizitionarea pachetului AutoComplet puteti opta pentru o clauza suplimentara care va pune la dispozitie un autoturism la schimb, in cazul in care masina dumneavoastra nu mai poate fi folosita ca urmare a unui accident.

      Va recomandam sa luati in considerare clauzele de acest gen inainte de va innoi politele CASCO si RCA. In acest fel veti putea beneficia de toate avantajele pietei si va veti reduce semnificativ costurile in cazul unui alt accident.

      Va multumim,
      Echipa Zurich Broker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>